nieuw vmbo

Creatieve leerling en profieldeel 2

Een aantal BWI scholen is bang dat meisjes en andere creatieve leerlingen niet meer voor BWI kiezen, omdat zij dan verplicht zijn om het Profieldeel "Bouwen vanaf de fundering" te volgen. Henk van Ginkel, regiocoördinator van het Platform, docent BWI en nauw betrokken bij de vernieuwing reageert . . . .Lokaal schilderen 5

Huidige programma
Henk: 'In het huidige examenprogramma vallen veel van de onderwerpen uit profieldeel 2 in het gemeenschappelijk kerndeel. Dat moeten leerlingen in alle differentiaties binnen BWI doen. Dit betekent dat de leerlingen nu ook moeten metselen, stukadoren, straten enz.

Als je dit nu niet doet, voldoe je niet aan het examenprogramma en zou de inspectie hierop in kunnen grijpen! Ik ga ervan uit dat scholen wel aan het examenprogramma voldoen, maar hier op een creatieve manier mee omgaan en meiden maar een paar lagen laten metselen, een heel klein stukje straat laat maken en dat je bij stukadoren een stukje creatief stukadoren laat doen i.p.v. berapen. Hier zoek je dus de ruimte in het huidige examenprogramma. En presenteer je je afdeling als creatief.'

Nieuwe programma
Henk: 'Dit betekent dat je in het nieuwe examenprogramma leerlijnen moet gaan ontwikkelen waar deze leerlingen bij gebaat zijn. Als je een creatieve afdeling hebt met weinig affiniteit met de traditionele bouw vaardigheden, ga daar dan ook op focussen in het nieuwe examenprogramma en presenteer dit ook zo aan leerlingen. Stel creatieve keuzedelen samen die passen bij jouw afdeling. En noem deze leerlijn bijvoorbeeld Meubel en Design of Furniture en Design.

Laat leerlingen bijvoorbeeld 2 profielen stellen en een muurtje van een paar lagen metselen. Daarnaast kun je ze op een plaatje hout steenstrips laten plakken, eventueel van plaatmateriaal dat rood geschilderd wordt en bestrooid wordt met zand. Laat hier halfsteensverband van maken en er met een snijplotter de namen van de voegen bij plakken. Dan combineer je profieldeel 2 en 4 waardoor het creatief wordt.

Door onderwerpen uit verschillende profieldelen in elkaar te laten smelten win je tijd om extra creatieve werkstukken te laten maken. Denk hierbij ook zeker aan het combineren tussen profieldeel 3 en 4.

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer creatieve voorbeelden te bedenken, waar jullie waarschijnlijk veel beter in zijn dan ik. Er zullen ook onderwerpen zijn waarbij dit niet zal lukken, besteed daar dan ook echt de minimale tijd aan om toch aan de eindterm te voldoen.

Samengevat
Henk geeft aan dat scholen ook in het nieuwe programma de ruimte moeten zoeken in het examenprogramma! Het nieuwe programma biedt minstens zoveel mogelijkheden voor creatieve leerlingen, maar het vergt wel creativiteit van de docent om dat in te vullen. De vrijheid in keuzedelen zorgt ervoor dat juist nog meer aangesloten kan worden bij de gewenste doelgroep.

Vragen?
Het Platform vmbo BWI ondersteunt scholen bij de invoering van het nieuwe programma. Mocht uw school behoefte hebben om een keer een afspraak te maken over bovenstaande of over ander zaken waar u bij de invoering tegenaan loopt neem dan contact op met uw regiocoördinator. Vragen kunnen natuurlijk ook altijd per mail gesteld worden.