nieuws

Creatieve leerling en profieldeel 2

18 november 2013

Scholen met veel creatieve leerlingen maken zich zorgen over profieldeel twee 'Bouwen vanaf de fundering'. Zij zijn bevreest dat dit meisjes uit de afdeling jaagt. Henk van Ginkel, regiocoördinator en lid van de SVC geeft aan waar de kansen liggen.

Een van de scholen die gereageerd heeft op de samenstelling van het nieuwe programma geeft aan dat het leerlingenaantal in de techniek de afgelopen jaren verdubbelt is, met name met meisjes. Deze school ziet profieldeel twee 'Bouwen vanaf de fundering' als een 'bedreiging' voor de creatief (fijn) technische leerlingen, die mogelijk niet meer voor BWI gaan kiezen. 

Henk van Ginkel, regiocoördinator BWI en lid van de sectorale verniewingscommissie (SVC) legt uit welke kansen deze school heeft met het nieuwe programma:Henk van Ginkel 200px

'Een belangrijk gegeven is, is dat er niet meer dan drie profielen in de techniek gaan komen. Wij als platform zijn er dan ook enorm blij mee dat er niet één techniekbreed programma is gekomen, maar drie profielen waarvan één profieldeel BWI. De vier profieldelen BWI zijn zorgvuldig samengesteld. Er is onder andere gekeken naar de huidige zes examenprogramma’s, de grootste uitstroomprofielen, vernieuwde technieken, werkgelegenheid en ga zo maar door.

12,5% per profiel- en keuzedeel
Om al deze argumenten te bundelen is er een verantwoordingsdocument gemaakt, wat is op te vragen bij SPV. Hierin staat duidelijk omschreven waarom er is gekomen tot deze profieldelen. Profieldeel 2 is met name gericht op timmeren en metselen. Dat is de grootste uitstroomdoelgroep binnen BWI. Dit deel mag en kan dus niet ontbreken binnen de profieldelen BWI.

Dan de vertaling naar het onderwijs op een school die creatieve leerlingen heeft. De profieldelen beheersen 50% van het examenprogramma evenals de keuzedelen. Binnen de keuzedelen kunt u waarschijnlijk voldoende uit de voeten gezien de variëteit. Dus daar ga ik nu verder niet op in. In totaal bevat één profieldeel 12,5% van het examenprogramma. Dit geldt dus ook voor profieldeel 2. Gezien op het geheel valt dit dus reuze mee.

Creatieve invulling
Er moet in profieldeel 2 gemetseld worden. Als ik dan praktisch denk aan een werkstuk voor meisjes zie ik een gemetseld muurtje voor me dat de leerling glad stuct en waarna de leerling er een aantal figuren op tekent, afplakt en met verschillende kleuren spachtelputz decoreert. Zo brengt u de decoratie van profieldeel vier binnen dit profieldeel.

Een ander onderdeel is het maken van een bekisting voor een fundering met een sparing daarin. Dat kan ingevuld worden door op 300 x 300 mm het stuk fundering te gebruiken als stoeptegel. Als sparing gebruikt u een halve tennisbal zodat er een knikkerpot ontstaat. Deze knikkerpot kunt u binnen de eindtermen van profieldeel 4 een vrolijke kleur geven. 

Op deze manier voldoet u aan de exameneisen en richt u zich toch op die creatieve leerling.

Natuurlijk staan er ook eindtermen in waar de creativiteit iets lastiger zal worden. Maar op deze manier heeft u een groot deel van profieldeel 2 dat slechts 12,5% van het examenprogramma beheerst toch creatief gemaakt.