nieuws

Bekostiging techniek

4 april 2016

De invoering van de nieuwe profielen vraagt niet alleen om een wetswijziging en organisatie van het programma op school, maar ook om scholing van docenten en inventaris. De inventaris krijgt nu ook landelijke belangstelling.Meubelmaken BT lokaal 1

De technische Platforms op het vmbo, waaronder het Platform BWI,  hebben een open brief gestuurd aan de leden van de Tweede Kamer. Daarin geven ze aan dat de invoering van profielen gevolgen kan hebben voor de inventaris van de technische profielen. In de bekostiging wordt daar onvoldoende rekening mee gehouden, met het risico dat directies kiezen voor goedkope profielen. En dat is in tegenspraak met een van de uitgangspunten van de invoering van profielen, namelijk het regionaal bereikbaar houden van vmbo techniekonderwijs.

VNO-NCW
De open brief heeft inmiddels gezorgd voor landelijke reuring. In het Algemeen Dagblad laat VNO-NCW weten: 'Werkgeversorganisatie VNO NCW vreest dat scholen overstappen op goedkopere lesprogramma's, die minder technisch van aard zijn. Terwijl bedrijven schreeuwen om technisch geschoold personeel en de overheid miljoenen pompt in het aantrekken van technici.´

VO-raad
Ook Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad, gaat in zijn weeklog in op het gesignaleerde probleem: ''Ik heb me voorgenomen de feiten eens goed te verzamelen om vervolgens te bezien wat de beste oplossing is. De vernieuwing van het beroepsgerichte vmbo verdient een succes. Het verdient een breed aanbod dat wordt aangeboden op basis van vraag en behoeften van leerlingen, en niet op basis van financiële overwegingen.'

Vragen in Tweede Kamer
Inmiddels zijn in de Tweede Kamer op 31 maart een aantal vragen gesteld aan aan de staatssecretaris van OCW. Deze vragen gaan over de hogere kosten van technisch onderwijs en de mogelijke tactische keuzes die scholen vervolgens maken.

De technische platforms hopen dat deze discussie eraan bijdraagt dat de hogere kosten voor technisch onderwijs ook terugkomen in de bekostigingsstructuur voor scholen.