nieuws

Kamerbrief sterk beroepsonderwijs

21 februari 2017

Op 20 februari heeft het ministerie van OCW een aantal beleidsvoorstellen voor het vmbo naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze zogenaamde kamerbrief geeft OCW aan hoe zij het vmbo wil versterken. Het voornemen is via diverse routes ruimte te bieden voor verschillen tussen vmbo-leerlingen, praktisch talent te herkennen én erkennen en zoveel mogelijk jongeren naar een startkwalificatie te begeleiden.Logo MinOCW

Als basis voor de kamerbrief is OCW in het land met jongeren, ouders, scholen, bedrijfsleven, Platforms, e.d. in gesprek gegaan over de huidige situatie, de uitdagingen, de ervaren knelpunten en mogelijke oplossingen.

In de gesprekken kwamen de volgende drie thema’s waarop knelpunten worden ervaren, als rode draad terug:

  1. Doorstroom naar en toegankelijkheid van het vervolgonderwijs
  2. Herkenbaarheid en beeldvorming van het vmbo
  3. Organiseerbaarheid van het vmbo

Uitgangspunten voor een sterk vmbo
Op basis van deze verkenning zijn drie uitgangspunten geformuleerd voor een sterk vmbo. Ten eerste moet het onderwijs ruimte bieden voor verschillen. Omdat geen enkele vmbo-leerling hetzelfde is, is het belangrijk dat diverse routes voor vmbo-leerlingen mogelijk zijn. Ten tweede vindt OCW het belangrijk dat praktisch talent wordt herkend én erkend. Ook in het algemeen vormende onderwijs, zoals de theoretische leerweg (tl) en het havo, hebben leerlingen behoefte aan praktijkervaring. Tot slot moet het onderwijs zoveel mogelijk jongeren naar een startkwalificatie met kans op werk begeleiden.

Maatregelen om het vmbo te versterken
In totaal nemen de bewindslieden zes maatregelen om het vmbo en de doorstroom vanuit het vmbo naar het vervolgonderwijs te versterken en de beeldvorming over het vmbo te verbeteren. 

De komende periode werkt OCW onder andere een wetsvoorstel uit voor de structurele verankering van doorlopende leerroutes vmbo tot en met het mbo. Tevens werken we een voorstel uit om de gemengde en de theoretische leerweg te combineren.

Structurele verankering van doorlopende leerroutes vmbo tot en met het mbo
Een beroepsgerichte route biedt veel jongeren de beste voorbereiding op een vervolgopleiding of de arbeidsmarkt. Omdat geen vmbo-leerling hetzelfde is, is het belangrijk dat de inrichting van het stelsel routes voor alle vmbo-leerlingen mogelijk maakt. En dat hierbij verbinding wordt gelegd met de regio en het vervolgonderwijs. Het is de bedoeling dat dit voorstel meer ruimte biedt voor wat past in de regio en bij de wensen van leerlingen. Het betekent niet dat alle scholen worden verplicht een dergelijke route aan te bieden, maar ze mogen dat straks wel.

Combineren van de gemengde en de theoretische leerweg
Het onderscheid tussen de gemengde leerweg (gl) en theoretische leerweg (tl) verdwijnt al steeds meer in de praktijk, omdat leerlingen in het vierde jaar vaak overstappen van gl naar tl. Leerlingen vinden vaak meer uitdaging in de praktijkvakken, maar stappen over naar de tl omdat aan het tl-diploma maatschappelijk meer waarde wordt gehecht. Geheel onterecht, want het niveau van beide leerwegen is hetzelfde. Er is duidelijk behoefte aan het opdoen van meer praktijkervaring, ook in het algemeen vormende onderwijs. De bewindslieden willen om die reden dat praktijkgericht onderwijs een prominente plek krijgt in het hele vmbo. Ze stellen daarom voor om de gemengde leerweg samen te voegen met de theoretische leerweg.

Daarnaast zetten we aanvullende maatregelen in gang om het vmbo te versterken, zo gaan we scholen informeren over mogelijkheid vmbo-diploma’s van de basisberoepsgerichte leerweg en kaderberoepsgerichte leerweg te stapelen, worden er schakelprogramma’s ingevoerd om de overgang naar het vervolgonderwijs te ondersteunen, zetten we in op voorlichting aan basisscholen over het beroepsonderwijs en zullen we scholen, instellingen en bedrijfsleven stimuleren om gebruik te maken van elkaar kennis en faciliteiten.

Download hier de kamerbrief