nieuws
Alle berichten
- Regiobijeenkomsten voorjaar 2026
- KNB studiedag baksteengevels 2026
- Peiling: training Wandafwerking & Scheidingswanden
- Veilig werken en Verantwoord toezicht (presentatie webinar)
- Praktijkvaardigheden digitaal meten
- BWI Docenten on Tour naar Zuidasdok
- K11 Sign
- BWInet: snellere verversing voortgang
- Examenmonitor 2025 (DUO)
- Septembermededeling CSPE 2026
- Praktijkopdracht Dakbedekking
- Werken met zavel
- Stages: onderzoek en aanbevelingen
- BWInet: voortgang resetten naar 0
- Syllabus BWI 2027 in BWInet
- CSPE enquête 2025 rapportage
- Vernieuwde syllabus BWI voor CSPE 2027
- Vloerspecialist of natuursteenbewerker
- EasySIGN EDU licenties vmbo BWI
- Van HBO-opleiding tot BWI-docent!
- AVO examens BB en KB alleen nog digitaal
Praktijkvaardigheden digitaal meten
22 november 2025
In het onderzoek 'Meten van praktijkgerichte vaardigheden via een digitaal toetsmodel' onderzoeken de Universiteit Twente, Cito, Oberon en Kohnstamm Instituut of een digitaal toetsmodel ondersteunend kan zijn voor het meten van praktijkgerichte vaardigheden.
Het ministerie van OCW wil weten hoe je praktijkgerichte vaardigheden meetbaar kan maken en zodanig inzichtelijk kan krijgen dat deze in het leerlingvolgsysteem kunnen worden meegenomen. De hoofdvraag van het onderzoek is daarom: Hoe kan een toetsmodel worden ontworpen waarmee praktijkgerichte vaardigheden op valide, betrouwbare en haalbare wijze meetbaar en toetsbaar worden gemaakt, zodat deze vaardigheden kunnen worden geïntegreerd in het bredere systeem van leerlingvolgsystemen en toetsgestuurde overgangsbeslissingen?
Onderzoeksopzet
Vanuit de Universiteit Twente en Cito is een digitaal toetsmodel ontwikkeld, gebaseerd op een eerder ontworpen toetsmodel, om het leren van praktijkvaardigheden inzichtelijk mee te maken. Het toetsmodel is bedoeld voor de leerling om zichzelf formatief mee te beoordelen. De docent is ondersteunend en helpt de leerling met het goed gebruiken van het toetsmodel. In het toetsmodel zet de leerling doelen, beoordeelt of die doelen zijn behaald en vormt vervolgacties in het leren binnen een praktijkgerichte vaardigheid.
De tweede stap binnen dit onderzoek is dat er bijpassende vignetten worden ontwikkeld die kunnen worden voorgelegd aan leraren en schoolleiders.
De derde stap is dat er focusgroepen worden gehouden met de leraren en schoolleiders waarin zij feedback geven op de vignetten. Daarnaast wordt aan hen gevraagd of zij denken dat een dergelijk toetsmodel bruikbaar en waardevol kan zijn binnen het onderwijs.