nieuws

Kansen met profieldeel Design en decoratie

12 september 2013

Een aantal scholen heeft na het bekijken van de nieuwe profieldelen Bouwen, Wonen en Interieur met name vragen over het vierde profieldeel ‘design en decoratie’. Henk van Ginkel, regiocoördinator en lid van de SVC geeft aan waar de kansen liggen.

Een deel van de docenten vindt dat het profieldeel ‘design en decoratie’ niet past bij de huidige opzet van het programma. Andere scholen die een zeer succesvol programma schilderen / reclame aanbieden – waar ook veel meisjes interesse voor hebben – hebben moeite met de inhoud van de andere drie verplichte profieldelen.

Henk van Ginkel 200px

Henk van Ginkel, regiocoördinator BWI en lid van de sectorale verniewingscommissie (SVC) legt uit welke kansen de school heeft met het nieuwe programma:

‘De vier profieldelen BWI zijn zorgvuldig samengesteld. Er is onder andere gekeken naar de huidige zes examenprogramma’s timmeren, metselen, schilderen, fijnhout, infra en bouwbreed. Er is ook gekeken naar de grootste uitstroomprofielen, naar vernieuwde technieken, werkgelegenheid en ga zo maar door. Om al deze argumenten te bundelen is er een verantwoordingsdocument gemaakt, wat is op te vragen bij SPV. Hierin staat duidelijk omschreven waarom er is gekomen tot deze profieldelen.

In de toekomst bestaat het voor elke leerling verplichte programma uit de vier profieldelen. Dat kost ongeveer 50% van de onderwijstijd beroepsgericht in klas 3 & 4, net als het huidige gemeenschappelijk kerndeel. De profieldelen 1, 2, 3 zijn gerelateerd aan timmeren, metselen en een stukje infra in de vorm van bouwmeten. Profieldeel 3 vormt met name de basis voor  fijnhoutbewerken. Profieldeel 4 - Design en decoratie – bevat ontwerpen als schilderen, decoreren en sign.

WAT en HOE
Tot zover het examenprogramma. Maar dat bepaalt alleen WAT de leerlingen aan het einde van de opleiding moeten kunnen, maar niet HOE ze dat leren. Om te laten zien hoe dit examenprogramma succesvol kan worden omgezet naar een onderwijsprogramma om zowel bestaande als nieuwe doelgroepen aan te spreken volgen hier twee voorbeelden voor creatieve leerlingen en meisjes.

Voorbeelden
Creatieve leerlingen kunnen binnen de eindtermen van profieldeel 3 een mooi meubel ontwerpen en maken. Met de eindtermen van profieldeel 4 wordt dit meubel gedecoreerd en geschilderd.

Deze leerlingen krijgen in profieldeel 2 met metselen te maken, wat niet hun ding is. Maar als zij dat muurtje daarna glad stucen en er met sierpleisteren in kleur een meetkundig figuur op maken, wordt voldaan aan de exameneisen in een aantrekkelijk onderwijsprogramma.

Kansen
Dit zijn slechts twee voorbeelden waarop nog vele varianten mogelijk zijn. Bedenk verder dat de profieldelen ‘slechts’ 50% uitmaken van het programma en dat profieldelen en keuzedelen door elkaar lopend aangeboden kunnen worden. In combinatie met een goede vertaling van examenprogramma naar onderwijsaanbod kan een leeromgeving neergezet worden waarin bestaande en nieuwe doelgroepen goed tot ontplooiing kunnen komen! Het is aan de school om goed na te denken over doelgroepen en onderwijsaanbod.’

Uiteraard kunnen er tijdens de pilot nog allerlei zaken aan het licht komen waardoor er één en ander gewijzigd moet worden. Heeft u opmerkingen, laat het ons weten!