nieuws

Jongens benutten talent niet volledig

1 oktober 2014

'Steeds vaker lukt het jongens niet om hun mogelijkheden te benutten". Dat zegt Jan Latten van het Centraal Bureau voor de Statistiek'. 'Het is een maatschappelijk probleem met vergaande gevolgen'.

Het CBS onderzocht hoe 37.000 kinderen drie jaar na de Cito toets terecht zijn gekomen. 'Meisjes doen het (veel) beter dan gedacht en jongens juist slechter'. Deze opmerkelijke ontwikkeling zie je vooral bij kinderen van laag opgeleide vaders.

Jongeren op school

Het onderzoek toont aan dat de opleiding van de ouders en dan vooral die van de vader, belangrijk is voor de schoolprestatie. Hebben kinderen een vader met een lage opleiding dan volgen ze vaker dan gemiddeld het vmbo. Kinderen van een vader met een hoge opleiding gaan het vaakst naar het vwo.

Opmerkelijk is het verschil met de jaren zeventig en tachtig. Toen leerden kinderen van ouders met een lage opleiding vaak door. Latten: 'Nu is dat niet meer vanzelfsprekend. Dat kan te maken hebben met de aspiraties van de ouders.' Als zij het niet zo belangrijk vinden dat hun kinderen studeren dan kan het in de cultuur van het gezin zitten dat doorleren onzin is. 

Maar waarom doen meisjes het in deze theorie dan zo goed. Dat kan ermee te maken hebben dat doorleren voor jongens niet als stoer gezien wordt. Met als gevolg dat een zoon die het vwo zou kunnen halen toch naar het vmbo gaat.