nieuws
Alle berichten
- De toekomst BWI is begonnen
- Schoenen uit leert beter
- Vmbo'er wil goed met geld omgaan
- Subsidieregeling praktijkleren
- Bezem CSPE's
- "Bijscholen is noodzaak"
- BWI inventaris over?
- Vereenvoudiging bekostiging
- Boysday voor techniek
- Registercode op certificaat
- Nieuwbouw kopers meer tevreden
- Vmbo en mbo voegen samen
- Keuzevakken betekent KIEZEN
- Bekostiging techniek
- Toetsitem ontwikkelaars gezocht
- Prototype praktijkopdracht daken
- 100 voorbeelden
- Finale NK Metselen 2016
- Na muisarm nu tabletnek
- Voorwaardelijk naar examenjaar
- Wetswijziging bevoegdheden
Schoenen uit leert beter
30 mei 2016
Onderstaand artikel, dat we tegenkwamen in een nieuwsbrief, willen we u niet onthouden. Een Britse onderzoeker beweert dat de leerprestaties omhoog gaan als iedereen in school zijn schoenen uitdoet. Bovendien vertonen kinderen op sokken beter gedrag.
Dat is geen grap, beweert althans de Britse onderzoeker Stephen Heppell van de Bournemouth University in Groot-Brittannië.
Uit een internationale studie van Heppell zou blijken dat kinderen die hun schoenen niet aan hebben, de school als hun thuis gaan zien en zich dus meer op hun gemak voelen. Een bijkomend voordeel is dat de school minder vies wordt. Er komt immers minder vuil van buiten naar binnen.
Als nadeel wordt genoemd dat de penetrante stank van zweetsokken het plezier in leren kan bederven. Heppell wijst er echter op dat niemand stinkende sokken hoeft te hebben, mits er goede schoenen worden gedragen die voorkomen dat de voeten gaan zweten.
Heppell geeft sinds 2011 op zijn eigen blog een uitgebreid pleidooi voor ‘schoenloos leren’.