nieuws

Training schoolexaminering

30 november 2016

Vanuit bijscholingvmbo wordt een training over schoolexaminering (PTA- en toetsconstructie) aangeboden aan praktijkdocenten. Deze werkwijze kan nu ook breed in de school ingevoerd worden met behulp van een variant van deze training voor vmbo AVO docenten.

In 2016 hebben veel vmbo praktijkdocenten de leergang schoolexaminering vmbo gevolgd. Dit om te werken aan kwaliteit van schoolexaminering binnen het ‘nieuwe vmbo’. Deelnemers zijn enthousiast. Het brengt scholen écht verder bij de ontwikkeling van kwalitatief goede PTA’s en toetsen voor de beroepsgerichte vakken.

Regelmatig kwamen er dit jaar vragen vanuit de scholen of er ook een dergelijk aanbod was voor de AVO collega’s in het vmbo. Vooral om zo in de school op één lijn te komen met het schoolexamen vmbo. Dit aanbod is er inmiddels. SPV biedt vanaf begin 2017 een tweedaagse training aan speciaal voor AVO docenten in het vmbo. De training werkt met concrete handreikingen en formats waar je direct binnen je eigen school – zo mogelijk samen met je collega’s beroepsgericht - mee aan de slag kunt.

Meer informatie: bijscholingvmbo.nl of via Wilma Bredewold of T. 06 54 24 55 34

Bijscholingvmbo banner 450x55

1: visie op schoolexaminering en PTA ontwikkeling

  • Wat moet en wat mag rond het SE vmbo en de relatie SE en CE; 
  • Inhoud en structuur van de vmbo examenprogramma’s AVO (syllabus CE en handreiking SE);
  • Op basis van een stappenplan en een format een PTA maken voor je eigen (AVO) vak dat voldoet aan de ‘gangbare’ eisen en aan de kaders van je school;
  • ij de PTA constructie voor het SE de juiste toetsvorm kiezen bij  de onderwijsdoelen, vaardigheden en vak inhouden uit het examenprogramma;
  • PTA’s van jezelf en van anderen kritisch beoordelen met een PTA-checklist.

2: toetsconstructie, -vaststelling, -afname en –beoordeling (verschillende toetsvormen)

  • Nut en noodzaak van een toetsmatrijs, kunt een format toetsmatrijs correct invullen en de kwaliteit ervan bepalen aan de hand van een checklist;
  • Waaruit bestaat een complete toetsset;
  • Kwaliteit van (de inhoud van) een toets beoordelen en kwaliteitseisen zelf toepassen bij toetsconstructie;
  • Waar moet een goede toetsafname aan voldoen