nieuws

Leerwerkhuis must bij profielen

28 september 2015

Invoering leerwerkhuis een must voor de nieuwe examenprogramma's

Henk van Ginkel 200px

“Als metselen nu niet wordt aangeboden en er is straks ruimte voor maar twee metselwerkplekken, dan kunt u deze twee plekken toch realiseren en daar opdrachten bij pakken uit de lesmethode of die zelf ontwikkelen."

"Deze twee plekken zijn dan het hele jaar bezet doordat leerlingen daar langs rouleren. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de werkplekken van schilders.”

Dat is een van de adviezen die regiocoördinator Henk van Ginkel geeft als hij scholen bezoekt: “Scholen worstelen met de organiseerbaarheid van de nieuwe examenprogramma's. Er wordt nog te vaak gedacht in klassikaal lesgeven en niet in een leerwerkhuis. Het gaat er bij het organiseren om dat een leerling een werkplek heeft. Daarbij passen dan zijn opdrachten.”

Leerwerhuis 1

“De rol van de docent verandert door deze situatie in die van een coach. Hij of zij geeft instructie in kleine groepjes of zelfs individueel en stimuleert het zelfstandig werken. En dat is weer één van de competenties die de leerling nodig heeft in het vervolgonderwijs.”

“Voor sommige docenten is de overgang naar leerwerkplekken een hele overgang, maar als we meer afgestemd op de leerling willen opleiden en leerlingen alle facetten van BWI willen laten zien dan is het de uitdaging waard.”

Tip van Henk van Ginkel: Begin klein en werk het leerwerkhuis in de komende jaren verder uit.

Alle regiocoördinatoren van het Platform bezoeken en adviseren scholen op inhoud en organisatie van het vmbo BWI onderwijs. Dit adviesbezoek is kosteloos. Voor vragen kunt u terecht bij uw regio coördinator. Klik hier voor hun gegevens.