nieuws

NOT: Goede PR en Imago

12 februari 2007

De sector kan niet vroeg genoeg beginnen om toekomstige leerlingen kennis te laten maken met techniek. De Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) is een prima gelegenheid om het imago van de Bouwsector en het Platform uit te dragen onder de leraren van het primair en voortgezet onderwijs.

Bekendheid producten
De NOT in Utrecht is dé vakbeurs waar de Nederlandse Onderwijswereld elkaar ontmoet. Het Platform heeft op de NOT haar producten onder de aandacht gebracht en de naamsbekendheid verhoogd. En ook voor het onderhouden en leggen van contacten leent zo’n beurs zich. Er is onder andere gesproken met vertegenwoordigers van de overheid, techniek organisaties en uitgevers. Opmerkelijk was het uitgebreide gesprek met leden van de opleidingsfondsen van een ander techniek platform (opleidingsfondsen bekostigen veel PR activiteiten). En eigenlijk per ongeluk met de leveranciers van dure stoelen voor in het klaslokaal (lees verder).


Opvallen
Tegenwoordig moet je wel opvallen op zo’n kolossale beurs. Het Platform kon hier natuurlijk ook niet in achterblijven. We wilden er op één of andere manier uitspringen door middel van een publiekstrekker. We zijn daarbij in het kader van techniek gebleven: geen glaszetter, maar een glasblazer trok veel aandacht naar onze stand.

PSO en Kies Kader
In de vijf dagen zijn er op de NOT 53.083 bezoekers geweest. De bezoekers vanuit de onderbouw van het vmbo hebben we gewezen op de PSO box. In totaal waren er zo’n 250 tot 300 geïnteresseerd in de box, waarvan een deel gelijk een bestelling gedaan heeft. Veel andere bezoekers kwamen uit het primair onderwijs op zoek naar informatie voor ouders over de mogelijkheden van het vmbo (bouw|techniek) onderwijs. Daar is het Kies Kader voorlichtingsmateriaal onder de aandacht gebracht. Ook waren zij op zoek naar een praktische invulling van de technieklessen. Vanuit Savantis was er de Tronenwedstrijd; een leuke wedstrijd rond het schilderen van een troon voor basisscholen. De aanmelding van leraren om met hun klas mee te doen liep als een trein. Fundeon / Bouw Mee heeft het lespakket Tunnelen en de video Infra Natuurlijk onder de aandacht gebracht.

Dure stoelen
Om nog even terug te komen op het contact met de leverancier van dure stoelen: eenmaal per beurs is er aan het einde een borrel voor standhouders. 2 Vertegenwoordigers van het Platform zijn op zoek gegaan naar de borrelruimte en kwamen aan in een ruimte met tafels, stoelen, een bar en géén reclame. Drankje besteld en ook de vraag van de barkeeper “zijn jullie genodigd” leverde geen argwaan op (er liepen immers ook nog gewone bezoekers rond). Pas toen we aangesproken werden door een heer in een pak met de vraag of hij ons kende werd ons duidelijk dat dit toch gewoon een verkoopstand was. Na gezellig met die man een biertje gedronken te hebben en ons voor laten lichten over luxe ergonomisch verantwoorde wiebelstoelen (ja, wij weten er nu heel veel van), toch maar op zoek gegaan naar de echte borrel . . . .