nieuws

Meer begeleiding leerling geeft betere prestaties

1 mei 2006

12 April 2006. Uit onderzoek van Het Platform Beroepsonderwijs (HPBO) onder 3505 (v)mbo’ers en 163 docenten blijkt dat hoe beter de begeleiding, hoe lager het aantal jongeren dat de opleiding niet afrond.

De ondervraagden zijn afkomstig uit diverse takken van het beroepsonderwijs waaronder bouw, installatietechniek en onderhoud. Gesprekken over de loopbaan tussen leerlingen, vaklieden in een bedrijf en de school die op het juiste moment de theoretische achtergrond biedt, werkt het meest stimulerend op de interesse in studeren.

“De resultaten wijzen uit dat loopbaanvorming bijdraagt aan de leermotivatie van leerlingen”, zo concludeert het onderzoek. “Zij die meer bezig zijn om hun (leer)loopbaan richting te geven, blijken meer gemotiveerd voor leren.”

Leerlingen halen de meeste motivatie uit gesprekken met hun docenten
In de huidige situatie zijn het vooral de mentoren die zich richten op loopbaanoriëntatie, terwijl leraren zich er nauwelijks mee bemoeien. Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen juist uit gesprekken met hun docenten de meeste motivatie halen. Leraren moeten op zo’n moment veel gerichtere vragen stellen aan de leerling, vinden de onderzoekers. Stages zijn daarentegen veel minder belangrijk om jongeren te motiveren voor bepaalde soorten werk. Ook blijkt dat veel leerlingen een werkervaringsplaats zoeken die eigenlijk niet goed past bij hun interesses. Wel zijn stages belangrijk voor het verloop van de carrière. Verder blijkt uit het onderzoek dat leerlingen uit het mbo vaker een netwerk in de beroepspraktijk opbouwen dan leerlingen uit het vmbo. Daarnaast vindt ongeveer 30 procent van de leerlingen dat de opdrachten die ze op school moeten maken niet passen bij hun interesses.

De onderzoekers gaan verder met hun studie om boven tafel te krijgen welke factoren precies bijdragen aan het succes van leerlingen van de best presterende scholen.

CBS: aantal leerlingen dat een mbo afrondt flink gestegen 
Tegelijkertijd met het rapport van het HPBO wees onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit dat het aantal leerlingen dat een mbo-diploma afrondt in het algemeen flink is gestegen. In het schooljaar 2003-2004 haalden 127.000 mensen hun diploma. Dat is 23 procent meer dan in het schooljaar 1997-1998. De groei is volgens het CBS het gevolg van een toename van leerlingen. Van de geslaagden in het schooljaar 2003-2004 haalden 41.000 het diploma basisberoepsopleiding. De overige 86.000 maakten een vakopleiding, middenkaderopleiding, of specialistenopleiding af. Voor techniek geldt dit echter niet. Behaalde in het schooljaar 1999-200 nog 34 procent van de beginnende technici een mbo-diploma, in de periode 2003-2004 was hun aantal gedaald tot 29 procent.