nieuws

Cadeau voor stagebedrijf: suggestie voor competentiegericht onderwijs

18 december 2006

De afdeling Bouwtechniek van het Calvijn College in Krabbendijke laat leerlingen in het derde leerjaar een werkstuk maken voor het toekomstige stagebedrijf. In de aanpak wordt het kontakt leggen met een bedrijf, het maken van een werkstuk voor een klant en een bedankje voor het mogen lopen van stage gecombineerd. De aanpak past uitstekend in het aanleren van sociale vaardigheden, zonder dat het aanleren van Bouwtechnische vaardigheden in het gedrang komt.

Kennismaking met stagebedrijf
De derdejaars leerlingen gaan in de maand mei twee weken op stage bij een bedrijf of instelling in de regio. Zij leggen de eerste contacten via een sollicitatiebrief. Deze wordt bij het vak Nederlands geschreven. In het kennismakingsgesprek laat de leerling een brochure zien met diverse producten die hij kan maken, zoals een boekenplank, een bijzettafeltje voor een plant, een zaagbankje, lectuurbak of een kapstok. De stageverlener maakt een keuze en de leerling maakt het product op school als geschenk voor het stagebedrijf. De leerling bevestigt de keuze middels een orderbevestiging, die bij het vak Nederlands wordt opgesteld.

Competentiegericht leren
De combinatie van sociale aspecten en Bouwtechniek past prima in het onderwijsconcept 'Competentiegericht Leren'. Een onderdeel hiervan is 'werken voor een opdrachtgever'. Vmbo leerlingen krijgen met competentiegericht leren te maken middels de preambule en het sluit prima aan op de aanpak op het mbo. Om te zorgen voor een verantwoorde opzet en uitvoering begeleidt de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) het gehele traject.

Opdracht voor familie versus externe klant
De derdejaars leerlingen hebben in de beginfase een werkstuk gemaakt voor een familielid waarbij ze rekening moesten houden met de wensen van deze opdrachtgever. Een volgende, complexere stap is het maken van een werkstuk voor een externe klant. Door de directeur / bedrijfsleider van het stagebedrijf hierbij te betrekken, krijgt deze een beter inzicht in de capaciteiten van de leerlingen en een cadeautje voor zijn inzet.

Doel
Het maken van dit werkstuk heeft een drieledig doel.

  • De leerling leert contact te leggen met een externe opdrachtgever, zich correct te gedragen in een hiërarchische structuur, zich correct mondeling en schriftelijk uit te drukken en rekening te houden met de wensen en opvattingen van derden.
  • Technisch-vakinhoudelijk: de leerling leert informatie te verschaffen over het werkstuk, leert vaktermen en begrippen correct te gebruiken.
  • Technisch-instrumenteel: de leerling leert op een correcte wijze een werkstuk te maken, met toepassing van de juiste technieken. Hij moet zich houden aan de afgesproken opleverdatum en leert omgaan met tijdsdruk

Rol van de opdrachtgever
De opdrachtgever werkt loyaal mee aan het project en besteedt hier tijd en aandacht aan. Van de opdrachtgever wordt het volgende verwacht:

  • Hij communiceert met de leerling over zijn wensen t.a.v. het werkstuk.
  • Hij geeft mondelinge feed-back aan de leerling op sociaal-communicatieve en vakvaardigheden.
  • Hij beoordeelt de leerling op zijn presentatie, houding en vakvaardigheden m.b.v. een eenvoudige scorelijst.

Rol van de school
Het werkstuk wordt op school gemaakt onder begeleiding van de vakdocenten. De docenten zorgen voor een vaktechnische beoordeling van het totale werkstuk. De stagecoördinator informeert de stageverlener over zijn rol als opdrachtgever. Tijdens het stagebezoek van een begeleider van de school wordt naar de ingevulde scorekaart m.b.t. het werkstuk gevraagd.

Tijdpad
Om leerlingen te leren om zich aan een planning te houden, wordt een strakke planning op papier aangehouden. Klik hier voor een voorbeeld.

(Reflectief) verslag
De leerling maakt een kort (reflectief) verslag (max 2 A4) van zijn bevindingen, volgens een aangeleverd format. Daarbij moet hij rekening houden met de volgende aandachtspunten.

  • Welke activiteiten zijn uitgevoerd?
  • Hoe verliepen de contacten met de klant; wat ging goed, wat vond je moeilijk?
  • Wat zou je de volgende keer anders doen?
  • Wat heb je geleerd?

Meer informatie
Indien deze opzet ook iets voor u is, kunt u contact opnemen met dhr. J.J. van Duivendijk van het Calvijn College in Krabbendijke.