nieuws

Leraren willen kleinere klassen

11 september 2009

Leraar aan het woordRuim driekwart van de leraren wil kleinere klassen. Dat is één van de uitkomsten uit het SP-onderzoek 'De leraar aan het woord'.

Ruim 3300 leraren in basis- en voortgezet onderwijs hebben dit voorjaar een uitgebreide vragenlijst ingevuld. Een meerderheid geeft aan dat het onderwijsbeleid van minister Plasterk geen oplossing biedt. Opvallend is dat zestig procent van de leraren vindt dat er onvoldoende mogelijkheden zijn om leerlingen goed onderwijs te geven. Twee op de drie leraren in het voortgezet onderwijs vinden dat er een maximale schoolgrootte moet komen.

Leraren positief over hun vak
Agnes Kant: “Het valt op dat leraren positief zijn over hun vak, maar de hoge werkdruk, de bureaucratie en de schaalgrootte leiden tot veel ergernis. De regering moet veel meer werk maken van kleinschalig onderwijs waarin de leraar centraal staat.” Ook de toename van het aantal zorgleerlingen op reguliere scholen leidt tot veel onrust. In het onderzoek staan 13 aanbevelingen om genoemde problemen te verhelpen.

Enkele resultaten

  • 60% van de leraren krijgt onvoldoende mogelijkheden om goed onderwijs te geven;
  • 75% van de leraren zegt beter les te kunnen geven met kleinere klassen;
  • 75% heeft te maken met een te hoge werkdruk;
  • 65% ziet het toenemende aantal zorgleerlingen (leerlingen met stoornis of handicap) als een grote bedreiging voor het onderwijs;
  • 70% van de leraren waardeert het werken in het onderwijs positief;
  • 24% twijfelt of hij in het onderwijs wil blijven werken;
  • In het voortgezet onderwijs is bijna 70% voorstander van een maximale schoolgrootte.

Enkele aanbevelingen

  • Kleinere klassen;
  • Versterking speciaal onderwijs (in plaats van zorgleerlingen op normale scholen);
  • Minder bureaucratie (inperking controledrift);
  • Invoering maximale schoolgrootte en een bonus op kleinschaligheid;
  • Meer inspraak voor leraren en inperking van de macht van het schoolbestuur en management.

Klik hier voor het complete rapport.