nieuws

Onderzoek 4-meting

18 oktober 2010

Samenvatting 4-meting Platform vmbo Bouwtechniek

BWI lokaal 3.jpgJaarlijks evalueert het Platform Bouwtechniek het communicatieplan door middel van een enquête onder tweede-, derde- en vierdejaars leerlingen van vmbo’s met een afdeling Bouwen, Wonen en Interieur, docenten aan deze scholen en medewerkers van de betrokken kenniscentra. Het doel is te achterhalen hoe en waarom leerlingen tot hun keuze voor Bouwen, Wonen en Interieur komen en de effectiviteit van de voorlichtingsproducten te meten. De uitkomsten dienen als input voor het nieuwe communicatieplan.

Nieuwe naam. In 2010 heeft het Platform Bouwtechniek ervoor gekozen de naam van de afdeling Bouwtechniek te wijzigen in Bouwen, Wonen en Interieur. Dit was ook een van de namen die vorig jaar uit het onderzoek onder docenten en leerlingen kwam.

Leerlingenaantal. Het aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs daalt. Binnen het voortgezet onderwijs zien we een verschuiving van de leerlingaantallen naar havo en vwo ten koste van het vmbo. De richting Bouwen, Wonen en Interieur in het vmbo daalt het sterkst. Het aantal scholen met een afdeling Bouwen, Wonen en Interieur daalt niet noemenswaardig meer.

Keuzeproces. Uit de 4-meting blijkt dat er een verschil is tussen de manier waarop allochtone en autochtone jongeren tot hun keuze voor Bouwen, Wonen en Interieur komen. Zo laten autochtone jongens zich vooral leiden door de mening van ouders en door familie en vrienden die in de bouw werken. Allochtone jongens laten zich ook door de ouders beïnvloeden, maar daarnaast ook door de voorlichting die ze op school krijgen van docenten. Als leerlingen kiezen voor Bouwen, Wonen en Interieur doen ze dat omdat ze het werk creatief vinden en het werken in teamverband ze aanspreekt en ze een gezellige sfeer verwachten.

BWI lokaal 4Voorlichting. De leerlingen hebben veel waardering voor de voorlichtingsproducten, maar kennen ze nog onvoldoende, dit geldt vooral voor de website. De docenten kennen de producten beter dan de leerlingen, maar ook deze groep kent en gebruikt niet alle producten. Meer dan de helft van de leerlingen heeft voldoende voorlichting op school gehad over Bouwtechniek. Allochtonen hebben behoefte aan meer voorlichting op school. De ondervraagde docenten vinden goede voorlichtingsproducten en facilitering door het Platform belangrijk, maar zien hier niet zozeer een rol voor de kenniscentra. Ongeveer de helft van de docenten onderneemt voorlichtingsactiviteiten aan basisscholen.

Beeldvorming. De tweedejaars leerlingen zijn positiever over Bouwen, Wonen en Interieur gaan denken sinds ze aan de opleiding begonnen. De derde- en vierdejaars zijn iets negatiever over de opleiding gaan denken. Toch voldoet de opleiding volgens de ondervraagde leerlingen over het algemeen aan de verwachtingen. Leerlingen hebben veel waardering voor de stages in klas 3 en 4.

2011. Voor 2011 staat het Platform vmbo Bouwtechniek voor de uitdaging de doelstelling van 75 procent doorstroom naar een vervolgopleiding in de bouwtechniek op peil te houden. De voorlichting in klas 2 zal extra aandacht moeten krijgen zodat leerlingen en ouders een goed beeld van de opleiding krijgen en ze gemotiveerd een keuze kunnen maken. De nieuwe informatieve folder die in 2011 komt, is daarbij een eerste aanzet.

Het Platform zal in de voorlichting de docenten moeten ondersteunen en faciliteren met gerichte voorlichtingsproducten die afgestemd zijn op de wensen van de doelgroep. Een goede instructie aan de docenten is nodig omdat de focus van de kenniscentra verandert en de docenten zelf meer nog de voorlichting ter hand gaan nemen.

Het aantal voorlichtingsproducten kan worden beperkt. In de voorlichting is het van belang aspecten te benadrukken die leerlingen juist waarderen aan het werken in de bouwtechniek zoals: creatief werk, werken in een team en in een gezellige sfeer. Vooral allochtone jongeren kunnen met gerichte voorlichting door de school beter worden gemotiveerd voor Bouwen, Wonen en Interieur te kiezen.

Het Platform wil in 2011 de vragenlijsten digitaal afnemen om de beantwoording van de vragen zo eenvoudig mogelijk te maken.

Download hier de volledige 4-meting.