nieuws

Gouden regels mbo studenten competentie onderwijs

10 juli 2006

Vanaf 2004 zijn er op tientallen mbo-scholen proeftuinen aan de gang. Scholen experimenteren met een nieuwe manier van leren, waarbij naast specifieke vakkennis ook bredere competenties, houding en vaardigheden een grote rol spelen. De bedoeling van dit zogeheten competentiegerichte leren is dat het
onderwijs beter aansluit op de arbeidsmarkt. Mbo-scholen krijgen tot 2008 de tijd om het competentiegerichte leren in te voeren.

De JongerenOrganisatie Beroepsonderwijs (JOB), als belangenbehartiger van alle mbo’ers, wil graag weten wat de studenten zelf eigenlijk van dit “nieuwe leren” vinden en organiseerde daarom op 13 juni 2006 een dag over competentiegericht leren. Veertig mbo-studenten uit heel Nederland kwamen naar de Rode Hoed in Amsterdam om te praten over hun ervaringen en ideeën over competentiegericht leren in het mbo.

’s Ochtends formuleerden de studenten in kleinere groepjes goede en slechte punten van hun onderwijs en ’s middags gingen de studenten hierover met elkaar en enkele onderwijsprofessionals in debat. De dag resulteerde in een lijst van Gouden Regels voor Goed Competentiegericht Onderwijs, die JOB namens de studenten als eerste overhandigde aan Hans van Nieuwkerk, voorzitter van het Procesmanagement Herontwerp Mbo.

In dit document (download hier) zijn de regels uitgewerkt aan de hand van de ervaringen en ideeën van de aanwezige mbo-studenten. JOB hoopt met de Gouden Regels een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van goed competentiegericht onderwijs op het mbo!