nieuws

Goede praktijken competitie - inzending Platform

16 oktober 2006

Het Platform vmbo Bouwtechniek laat leerlingen lesopdrachten uitvoeren bij een bedrijf

Het Platform vmbo Bouwtechniek doet ook dit jaar mee aan de Goede Praktijken competitie in de Week van de Veiligheid. Wat de inzending is, kunt u hieronder lezen in een artikel over de inzending van het Platform.

Sinds kort voeren leerlingen Bouwtechniek van verschillende VMBO-scholen hun lesopdrachten uit bij het bedrijf zelf. Daardoor zijn ze even een ‘echte’ werknemer.  

Werkomgeving
Binnen de afdeling Bouwtechniek van het VMBO worden leerlingen voorbereid op een baan als timmerman, metselaar of schilder of als medewerker bij een houtverwerkingsbedrijf (ook worden zij voorbereid op kaderberoepen als calculator, uitvoerder, enz.). Veiligheid, gezondheid en welzijn zijn een verplicht onderdeel van het lesprogramma. Toch lopen er nog teveel jongeren in de bouw rond die niet voldoende bekend zijn met de gevaren van hun werkomgeving, vond het Platform vmbo Bouwtechniek. Het Platform ondersteunt scholen bij het oplossen van structurele problemen.

Publieksprijs 2004
Een paar jaar geleden kwam het platform met het idee van het ‘leerwerkhuis’. Daarbij worden levensechte situaties nagebootst binnen de school. Docenten krijgen daarnaast een uitgebreide Arbocheklist, tevens kunnen ze een cursus veilig en gezond werken en ARBO wet- en regelgeving volgen. Het Platform bedacht tevens de arbofunctionaris: Per toerbeurt speelt een leerling de rol van veiligheidsmedewerker. In 2004 won het Platform met deze ‘modellen’ de publieksprijs van de Goede Praktijken Competitie 2004.

Inzending 2006: Buitenschools leren
Twee jaar later komt het Platform met drie nieuwe modellen die voortborduren op die uit 2004. Het gaat om een cursus basisveiligheid voor leerlingen, die het Platform samen met de Arbo Unie aan het ontwikkelen is. Daarnaast bedacht het Platform de zogenoemde instructiekaarten, kaarten waarop per machine stapsgewijs staat uitgelegd hoe de leerlingen deze zo veilig mogelijk gebruiken.

Maar het meest opmerkelijke model is wat het platform zelf ‘Buitenschools leren’ noemt. ‘Hierbij voeren leerlingen de lesopdrachten niet uit op school uit, maar bij een echt bedrijf’, vertelt Johan Oost, docent Bouwtechniek aan een VMBO-school en als regiocoördinator voor het Platform vmbo Bouwtechniek in het noorden van het land nauw betrokken bij het project. ‘Als leerlingen voor school bijvoorbeeld een raamkozijn moeten maken, doen ze dat bij een aannemer. Het kozijn wordt na controle ook daadwerkelijk gebruikt.’ Volgens Oost is er nauwelijks een betere voorbereiding op een werkelijke baan te vinden. ‘Door te werken in een echte bedrijfsomgeving leren ze niet alleen hun opdracht goed uit te voeren. Ze leren er ook hoe je prettig met elkaar omgaat, en dat dit belangrijk is om in een baan goed te kunnen functioneren.’ Ook als het gaat om veiligheidsaspecten doen scholieren zo een hoop kennis op. Oost: ‘Door echt op de werkvloer te staan worden ze zich bewuster van wat ze doen. Ze ondervinden aan den lijve dat, als ze geen gehoorbescherming dragen in bijvoorbeeld een kozijnenfabriek, ze s’avonds de t.v. harder moeten zetten om alles goed te kunnen verstaan.

Twee weken in twee uur
Toch zou je denken dat VMBO-leerlingen dit soort ervaringen eveneens opdoen als ze stage lopen. Oost: ‘De stages in het VMBO zijn vaak puur oriënterend. Leerlingen leren er wat het bedrijf doet en hoe het in elkaar steekt. Bij het Buitenschools leren helpen leerlingen echt mee met de uitvoering en productie.’ Het Buitenschools leren is al uitgeprobeerd op een paar VMBO scholen, waaronder de school van Oost. De leerlingen zelf zijn er volgens hem razend enthousiast over. ‘Nu al kom ik leerlingen tegen die zeggen: “Wat ik vandaag in twee uur geleerd heb, leer ik bij u nog niet in twee weken.”’

Dakpannen
Het uitvoeren van de opdracht in een bedrijf geeft ze het gevoel dat ze voor vol worden aangezien. Oost: ‘Het is natuurlijk geweldig als je langs een nieuw huis komt en kunt zeggen: “Kijk eens, die dakpannen heb ik gelegd.”’ Oost benadrukt dat alleen Buitenschools leren niet voldoende is. De cursus basisveiligheid en de nieuwe instructiekaarten zijn minstens zo belangrijk. ‘Je moet wel eerst een basis leggen voordat je leerlingen naar buiten stuurt.’