nieuws

Marja van Bijsterveldt reikt Zilveren Troffel uit

27 april 2009

Vmbo leerling Bob Franken uit Wijchen, leerling van het Mondial College in Nijmegen, heeft de 57e KNB Nationale Metsel- en Voegwedstrijd gewonnen. Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt overhandigde hem de bijbehorende prijs, de Zilveren Troffel. Klaas Weening uit Rottevalle, leerling bij Voegbedrijf G. Weening uit Rottevalle, toonde zich de beste voeger en ontving de Zilveren Voegspijker. De deelnemers maakten zes zitbanken in speeltuin De Hoge Neer in Etten-Leur.

Zilveren troffel 2009

Marja van Bijsterveldt kondigde in haar toespraak aan dat er binnen enkele weken een plan van aanpak wordt gepresenteerd waarbij € 500 miljoen extra beschikbaar komt voor het mbo beroepsonderwijs. Het geld is bestemd voor scholen en leerwerkplaatsen. "De bouwbranche heeft het hard te verduren", aldus Marja van Bijsterveldt. "Maar zonder vakmensen staat Nederland stil. Wie een beroepsopleiding volgt, bouwt aan de eigen toekomst en de maatschappij".
 
Uitslag 57e Finale KNB Nationale Metsel- en Voegwedstrijd 2009
 
Metselen:
1. Bob Franken uit Wijchen (Mondial College, Nijmegen)
2. Nico de Goffau uit Voorthuizen (Van Lodenstein College, Hoevelaken)
3. Michiel van Schijndel uit Gemert (Commanderij College, Gemert)
 
Voegen:
1. Klaas Weening uit Rottevalle (Voegersbedrijf G. Weening, Rottevalle)
2. Maikel Vrielink uit Nijverdal (Voegersbedrijf Jans Wildvank, Vriezenveen)
3. Nick Truyen uit Vriezenveen (Voegersbedrijf Jans Wildvank, Vriezenveen)  

Stimuleren vakmanschap
De Nationale Metsel- en Voegwedstrijden zijn een initiatief van de Nederlandse baksteenindustrie. Met dit kampioenschap wordt de aandacht gevestigd op het metsel- en voegvak om daarmee instroom naar metsel- en voegopleidingen te stimuleren. Naast het initiëren van de wedstrijden ondersteunt de georganiseerde baksteenindustrie via KNB ook op andere manieren het metselonderwijs. Zo organiseert KNB jaarlijks een Metsellerarendag, verzorgt het stenensponsering voor het metselonderwijs en ontwikkelt het nieuwe leermiddelen.