nieuws

Week van de Bouw zonder stress

12 november 2009

Het Graafschap College in Doetinchem is een van de twintig locaties in de Week van de Bouw. In de ochtend zijn in totaal vijfentachtig jongeren in drie verschillende ruimten aan het speeddaten, hun interesse aan het matchen met beroepen in de bouw of het kwadrantenspel aan het spelen. ’s-Middags gaan de jongeren op excursie naar kantoren en bouwplaatsen in de regio.

Week van de Bouw Doetinchem 1In de Week van de Bouw worden op twintig locaties jongeren een dag lang voorgelicht over het werken aan de achterkant van de bouw. De eerste activiteit die in de ochtend aangeboden wordt, is speeddaten. Kaderfunctionarissen van bouw en infrabedrijven uit de regio vertellen wat zij doen, hoe hun dag eruit ziet, of ze veel stress op hun werk hebben en welke opleiding ze gevolgd hebben. Aan de hand van antwoorden op vragen die op tafel liggen krijgen leerlingen een beeld van een architect, werkvoorbereider of uitvoerder. En ook al stellen verschillende groepjes dezelfde vraag, de vijf kaderfunctionarissen vertellen enthousiast over hun beroep. Het valt op dat geen van allen het beroep stressvol vindt: ‘gewoon een kwestie van goed plannen en op tijd de juiste mensen inschakelen’.

Ondertussen speelt in het studiecentrum een andere groep leerlingen het beroepenkompas. Zij ervaren met dit digitale interessespel welk beroepen goed bij hun interesse passen. Raymond, TL leerling 4e jaar: ‘Ik heb nu drie interesses ingevuld en kom elke keer bij de manager inkoop uit, ik denk dat dat beroep toch beter bij me past dan calculator. Ik ben niet altijd even nauwkeurig en dat is bij calculator toch een eerste vereiste’.

Week van de Bouw Doetinchem 2De derde groep leerlingen is bezig met het kwadrantenspel, een spel waarin activiteiten op de juiste plaats in het bouwproces gelegd moeten worden. Een leerling denkt hardop ‘hoort het controleren van het bestek thuis bij de voorbereiding of toch bij de uitvoerder?’ Het niet willen onderdoen voor de medespelers en het scoren van elk goed antwoord zorgt ervoor dat ze goed nadenken over de beste plaats van een activiteit. De begeleidende mbo BOL4 student geeft bij elk antwoord gemotiveerd aan waarom de plaats wel of niet goed is.

Na de pauze, waarin een iPod Touch verloot werd onder de leerlingen die de meeste vragen goed hadden, werden kantoren en bouwlocaties in Winterswijk en Doetinchem bezocht. Na afloop gaven de jongeren aan het erg afwisselend te vinden en blij te zijn dat het geen saaie presentaties waren. ‘Ik had echt geen idee dat er zoveel beroepen in de bouw waren. Kopersbegeleider lijkt mij wel wat, daar ga ik thuis nog wat meer informatie over opzoeken.’