nieuws

Evaluatie communicatie Platform

27 november 2009

Logo Platform vmbo Bouwtechniek blauwe ondertitelSamenvatting evaluatie Communicatieplan Platform vmbo Bouwtechniek / 3-meting

Het Platform vmbo Bouwtechniek voert een groot aantal communicatie activiteiten uit. Elk jaar worden deze activiteiten geëvalueerd en op een rij gezet. Hiervoor worden onder andere de gegevens gebruikt die u invult bij de inschrijving voor de Landelijke Dag en de doorstroomenquete die u inlevert op die dag. In dit artikel staan de belangrijkste conclusies uit de onderzoeken, samen met de cijfers van het Cfi voor Bouwtechniek op een rij. Aan het eind van dit artikel kunt u het complete rapport downloaden.

Cfi gegevens
In het schooljaar 2008/2009 zien we in de cijfers van het Cfi een afname van het totaal aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs, dit geldt ook voor het aantal leerlingen dat vmbo-onderwijs volgt. De instroom in het vmbo daalde met zes procent en de instroom in de Bouwtechniek daalde met zeven procent.

Doorstroom
We kunnen stellen dat nog steeds het overgrote deel van de ondervraagde leerlingen in de 3-meting voor een vervolgopleiding in de Bouwtechniek kiest. Of deze leerlingen daadwerkelijk dit jaar in een bbl-vervolgopleiding zullen instromen, is door de crisis onzekerder geworden. In tijden van economische recessie doet zich vaak een verschuiving van de bbl naar de bol voor omdat een bbl’er een arbeidsovereenkomst heeft en loon ontvangt en deze dus een arbeidsplaats bezet. Een bol’er loopt slechts een korte stage, ontvangt alleen een vergoeding en verdringt geen vaste kracht.

Keuze voor (bouw)techniek
De keuze van jongens voor techniek in het algemeen neemt af, maar is het afgelopen jaar voor Bouwtechniek toegenomen. Veelal maken leerlingen de keuze voor Bouwtechniek al aan het begin van het vmbo. Die keuze wordt vooral bepaald door de eigen interesse, doordat ze vinden er goed in te zijn en doordat ze familie hebben die in de sector werkzaam is. Jongens hebben een positiever beeld dan meisjes van Bouwtechniek. Dit is niet verrassend, maar helaas ook niet behulpzaam bij het streven naar meer vrouwen in de Bouwtechniek.

Voorlichting
Wat opvalt, is dat een aantal voorlichtingsproducten niet erg bekend zijn bij de leerlingen. Ook de moderne uitingen (game, website) herkennen de ondervraagde leerlingen niet. Hetzelfde geldt voor het logo. Een oorzaak hiervoor lijkt te zijn dat de vragenlijsten niet altijd duidelijk en logisch zijn. Leerlingen lezen vaak niet goed of begrijpen de vraag niet. Voor een volgende meting wordt er nog eens kritisch naar de vragenlijsten gekeken.

Leerlingen willen graag meer weten over beroepen in de Bouwtechniek, hetzelfde geldt voor excursies, stages en gastlessen. De stages worden goed gewaardeerd. De opleiding voldoet behoorlijk aan de verwachtingen die de leerlingen ervan hebben.

Waardering producten
Nieuw dit jaar was het klanttevredenheidsonderzoek onder docenten en medewerkers van kenniscentra. Deze zijn bevraagd op het gebruik en de waardering van de voorlichtingsproducten zoals de poster, leerlingfolder, Kies Kaderbox, de game en de algemene Platform brochure, de flyer en de t-shirts. De t-shirts zijn nieuw en minder bekend, ook de flyer scoort qua bekendheid iets minder. De overige voorlichtingsproducten zijn goed bekend en worden veel gebruikt en hoog gewaardeerd naar vorm- en kleurgebruik en algehele kwaliteit.

Lidmaatschap en andere naam afdeling
Docenten zien veel voordelen in het lidmaatschap van het Platform vmbo Bouwtechniek. Zo vinden de ondervraagden de landelijke dag en de regiobijeenkomsten van groot belang, maar waardeert men ook het op deze manier in aanraking komen met nieuwe producten, de ondersteuning bij nieuwe producten en het gratis kunnen bestellen van producten. Het lidmaatschap biedt de mogelijkheid de landelijke versterking van Bouwtechniek in het vmbo te bevorderen, zo vindt 97 procent. Over het algemeen missen de ondervraagden geen voorlichtingsproducten. Als er entreegeld gevraagd zou worden voor de landelijke dag zegt eenvijfde niet te weten of ze dan nog komen, bijna de helft weet het nog niet. Slechts eenvijfde heeft behoefte aan een andere naam voor de afdeling. Als reden wordt vaak gegeven dat Bouwtechniek niet de lading dekt of te ouderwets is.

Download hier het complete rapport.