nieuws

Docentstages onderzoek

27 november 2009

Goede aansluiting van beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt is een belangrijk vraagstuk in het beroepsonderwijs. Deze aansluiting kan verbeterd worden door docenten stage te laten lopen. Uit onderzoeken blijkt dat docentstages echter nog weinig voorkomen.

Het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) heeft een onderzoek laten doen naar vormen van docentstages in het (v)mbo, belemmeringen en oplossingen. Het rapport kunt u hier downloaden.

Docentstage in bouwmarktAanbevelingen
In de slotbeschouwing van het rapport komt naar voren dat alle partijen docentstages een nuttig en belangrijk instrument vinden. Dit geldt voor stage-lopende docenten, bedrijven waar stages hebben plaatsgevonden, werkgeversorganisaties, het onderwijs en bonden. Toch vinden weinig docentstages plaats door praktische knelpunten en andere prioriteiten.

HRM beleid
De conclusie is dat docentstages alleen kunnen slagen als onderwijsinstellingen hierop beleid voeren. Andere belanghebbenden (denk aan bedrijfsleven) kunnen dit stimuleren door onderwijsinstellingen te benaderen met de mogelijkheid voor stages. De onderwijsinstelling zal vervolgens in het HRM-beleid de docent moeten faciliteren en stimuleren. De aanbeveling vanuit de interviews met het veld zijn:

  1. De meest genoemde aanbeveling is dat docentstages deel moeten gaan uitmaken van het HRM-beleid van de onderwijsinstellingen, bijvoorbeeld door het meenemen in POP-gesprekken.
  2. Binnen de aanstelling van een docent is tijd gereserveerd voor deskundigheidsbevordering en ontwikkeling. Een deel van deze tijd kan aangewend worden voor het lopen van een stage.
  3. Kijk naar het anders organiseren van werkzaamheden in de klas, zodat ruimte gevonden kan worden om docentstages mogelijk te maken.
  4. Laat de uitvoering van de docentstages op teamniveau plaatsvinden. Dan kunnen binnen het team afspraken gemaakt worden over vervanging.
  5. Organisaties, anders dan onderwijsinstellingen zelf, die docentstages tot stand willen brengen, moeten zich richten tot de directies van de onderwijsinstellingen.
  6. Docentstages is een vorm van deskundigheidsbevordering, maar niet de enige. Erken dat, alvorens de onterechte indruk te wekken dat daar onvoldoende aan gedaan wordt.
  7. Beperk docentstages niet alleen tot praktijkdocenten, maar promoot het ook als middel voor docenten van algemeen vormende vakken.
  8. Iedere docent moet van tevoren een leerdoel formuleren.