nieuws

School kan keuze techniek sturen

18 juni 2010

Leerlingen, ouders en school spelen alle drie een belangrijke rol bij de keuze voor techniek in het vmbo. De school kan een positieve keuze voor techniek stimuleren door het geven van goede en objectieve informatie over de opleiding, beroepen en (salaris)perspectieven. Maar zij moet bij deze voorlichting de ouder niet vergeten.Dat blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Bouwtechniek lokaal 2Leerlingen
Voor de leerling is interesse in techniek het belangrijkste. Daarbij spelen zowel de loopbaanmogelijkheden als het ‘wat hebben’ met techniek een rol. Ook telt ‘handig zijn’ en het goed zijn in exacte vakken mee. De leerlingen die niet voor techniek kiezen hebben er overigens geen negatief beeld van. Integendeel, de meesten onderschrijven het maatschappelijk belang, maar hebben er geen affiniteit mee, weten er weinig van of hebben lage verwachtingen van hun perspectief op de arbeidsmarkt.

Het Platform vmbo Bouwtechniek adviseert tijdens bijvoorbeeld PSO lessen of open dagen in te gaan op deze vooroordelen.

Allochtone leerlingen
Onder allochtone leerlingen is de interesse in techniek duidelijk minder dan onder autochtone leerlingen. Allochtone leerlingen zijn veel sterker georiënteerd op kantoorbanen en hebben hier onrealistisch positieve verwachtingen van. Bij meisjes is de interesse in techniek overigens nog veel lager.

Ouders
Ook de mening van ouders is van invloed op het keuzeproces. Dit speelt vooral bij allochtone gezinnen, omdat zij minder positief zijn over techniek. Veel ouders, en juist ook veel allochtone ouders, geven aan dat zij behoefte hebben aan meer hulp en informatie.

School
Als derde partij speelt de school een zeer belangrijke rol bij de keuze. Het advies van de school heeft zowel direct effect op de keuze van de leerling als indirect via de ouders. Als er geen advies wordt gegeven of als dit niet ‘landt’ bij leerling of ouders, dan is zeker bij allochtone ouders de kans groot dat de leerling niet voor techniek kiest. Zelfs niet als de leerling geïnteresseerd is in techniek en goed is in exacte vakken (!).

Ten slotte is voor de keuze van techniek van belang of leraren zich enthousiasmerend opstellen ten aanzien van techniek.

Het Platform vmbo Bouwtechniek heeft veel materialen beschikbaar voor de voorlichting aan leerlingen en ouders. Bijvoorbeeld voor PSO lessen, om uit te delen en voor ouders ("Ze leren het gewoon op het vmbo'). Dit materiaal kunt u bestellen onder de button 'bestellen' in de linkerkolom.

Download hier het complete rapport van de Erasmus universiteit.