leermiddelen

Toetstips van een docent

De theorie die bij het examenprogramma hoort blijkt lastiger dan menig leerling denkt. Alleen even snel door de digitale theorie scrollen is niet voldoende. Misschien helpen onderstaande tips van een van de BWI docenten u.

  • "Voor elke module in de leermiddelen is een toets te vinden in de e-learning portal van het Platform. Alle antwoorden op de toetsvragen zijn te herleiden uit de lesstof. Zelf gecheckt aan de hand van opmerkingen uit het land. Als de leerlingen slecht scoren op de toetsen, dan zullen ze ook slecht scoren op het CSPE, want die toetsen zijn echt niet makkelijker."
  • "Ik laat de leerlingen de lesstof twee keer doorlopen. Na 3 weken moet alles op 100% staan, dan reset ik alles en moeten ze opnieuw beginnen. Ook laat ik ze presentaties in PowerPoint vullen. In het opmerkingenveld zeg ik wat er op de dia moet komen te staan."
  • "Tijdens de praktijkopdrachten nemen we alle moeilijke vaktermen zoveel mogelijk door. We oefenen bijvoorbeeld op de werkbank aan het begin van de les wat Peil is, dan zeggen ze bijvoorbeeld in koor bovenkant afgewerkte begane grondvloer."
  • "De toetsen in de portal zijn niet in te kijken. Het Platform wil een onafhankelijk cijfer afgeven en de toetsen van het CSPE zijn immers ook niet in te kijken. Wat je wel kan doen is jezelf aanmaken als leerling en zelf de toets maken om een indruk te krijgen. Dat heb ik ook gedaan." 
  • "Waar wij tegenaan lopen is dat leerlingen de geluidsfragmenten doorspoelen en soms nog geen 10 seconden over een bolletje hebben gedaan. Dan is het niet raar dat ze onvoldoendes halen."
  • "Ik heb leerlingen met dikke onvoldoendes en leerlingen met hele hoge cijfers voor de toetsen tussen de 7 en 8,5. De hoge cijfers komen doordat leerlingen tijdens het doorlopen van de theorie aantekeningen maken. Dat scheelt dus blijkbaar enorm."
  • "En verder misschien handig om te weten: in het PTA voeren we 3 cijfers in. De praktijk telt 2 keer, tekenen en ICT opdrachten 1 keer en de theorietoets scoort 2 keer. Dan scoren de leerlingen denk ik net zoals ze het op het CSPE gaan doen. Daar scoren de minitoetsen ook altijd lager als de praktijk."