leermiddelen

Beoordelingsformulier praktijkopdrachten

Beoordelingsformulier praktijkopdrachten

Hoe bepaalt u welk cijfer een leerling krijgt voor een praktijkopdracht? Op basis van zijn werkhouding? Het proces? Of het eindproduct? Lastig he! Een specifiek, duidelijk en snel in te vullen beoordelingsmodel helpt u met een valide en betrouwbare beoordeling.

Op de Landelijke Dag is een eerste aanzet gegeven voor een nieuw beoordelingsmodel voor de praktijkopdrachten. In de drukbezochte workshop gaven docenten inzicht in wat zij belangrijk vinden in een beoordelingsformulier. De tips en tops uit de discussie is meegenomen in het eerste voorstel voor een rubric.

Download hier het eerste conceptvoorstel voor een Rubric.

De rubric omvat een aantal algemene onderdelen, zoals zelfstandigheid en werkhouding. De algemene onderdelen, die in elke praktijkopdracht in de rubric terugkomen, zijn aangegeven met de kleuren blauw, geel en roze. Het groene gedeelte bevat punten welke praktijkopdracht specifiek zijn.

De rubric wordt zowel door de leerling als docent ingevuld, mits is voldaan aan de voorwaardelijke eisen. Tot slot kunnen de punten bij elkaar worden opgeteld en worden gekoppeld aan een cijfer.

We zijn benieuwd wat u ervan vindt en komen er bij u op terug! Mocht u al een reactie willen geven? Graag! Dat mag naar platform@vmbo-bwi.nl